dijous, 30 de gener del 2014

VIATGE ALS PAÏSOS NÒRDICS (Capítol 3: Stockolm = Estocolm -Suècia-)

Dilluns, 10 de juliol: Copenhague-Estocolm.- Sortim a les 10 de Copenhague. Travessem el fabulós pont de Orensund que uneix Dinamarca amb Suècia. Aquest pont es va inaugurar l'1 de juliol del 2000, és a dir que quan vam passar-hi només feia 9 dies que s'havia obert al trànsit per primera vegada, circumstància que va tenir ressò a tot el món. Són uns 16 kms. que connecten les afores de Copenhague amb la ciutat de Malmö. Curiositat: després del peatge, la policia atura els cotxes suecs i els hi fa obrir el maleter per controlar si porten begudes alcohòliques!. La "Llei Seca sueca" es fa present per primera vegada davant nostre. Ens anem endinsant en territori suec. Llums d'encreuament enceses -com a Dinamarca-, velocitat 90-110kms./h. cap retenció, distàncies d'autèntica seguretat entre cotxe i cotxe, escassos avançaments, que es fan sempre amb la col-laboració del cotxe avançat que s'acosta el màxim a la seva dreta per facilitar la maniobra. No en va es tracta d'un dels països amb més baixa sinistralitat a les carreteres tot i la seva climatgologia.
El temps millora i surt el sol. El paisatge és molt verd; boscos immensos, prats i llacs, però tot molt pla i com a Dinamarca, una mica monòton. Resulta preciós el contrast dels verds dels prats i els boscos amb el vermell granatós de les cases de fusta típiques d'aquest país. Prop de les cases, sovintegen les vaques i alguns cavalls pasturant.
La distància que hem de cobrir és d'uns 650 kms. que van passant plàcidament. Dinem a base de bocates en un pic-nic dels molts que hi ha a la carretera. Sorprèn l'alt nivell d'equipament que tenen aquestes zones públiques totalment gratuïtes. Ens aturem a la ciutat de Norkopping a canviar moneda i comprar provisions a un Supermercat. Ens movem com si fóssim d'allà...amb una mica d'ajuda de la caixera que, a més de l'anglès, parla un castellà força entenedor. Com que ens sorprén el fet, ens explica que ella és sueca però el seu marit és peruà. Passades les 23 h. ens posem a dormir amb llum natural. A la nit plou i quan miro el rellotge són les 3,36h- de la matinada i encara hi ha llum natural!.

Dimarts, 11.- Estocolm.- agafem el metro en direcció al centre històric, és a dir a Glamm Stan. Allà veiem la plaça Stortoget on hi ha una font-monument en homenatge als nacionalistes suecs decapitats pels danesos al segle XVI. Dintre de la catedral hi ha una esplèndida escultura de Sant Jordi matant el drac.
El nucli vell no es massa gran i des seguida ens trobem a la zona comercial. Carrer peatonal ample i llarg, sense cap interès especial. Trobem una plaça prou gran plena de parades de fruita i flors on també hi ha un mercat dintre d'un gran edifici on comprem carn i pa per fer-nos el dinar al càmping. Després de dinar, tornem al centre per acabar de recórrer tota la part històrica a fons i alguns barris veïns. Ens topem amb un escenari muntat per Ràdio Estocolm que retransmetrà en directe un concert de reaggee. Hi ha força gent. El primer conjunt que surt a actuar el trobem molt fluix. La cosa s'allarga i marxem. Caminem més enllà: zona de la Biblioteca, barri molt "pijo" ple de terrasses de bars ben posats amb gent molt arreglada. Després d'una enorme caminada agafem el metro a l'estació T-Centralen i al càmping falta gent. Són les 23h.

Dimecres, 12.- Estocolm.- Surt el dia plovent.  De fet plourà tot el dia. Anem a conèixer les dues illes que ens falten per completar la visita a la ciutat. A la primera ens trobem el Nordisk Museet i un parc d'atraccions. L'illa és molt bonica: molts arbres, gespa, aigua, ànecs i ocells. Visitem el Museu que és molt interessant: hi ha diverses seccions dedicades a la història dels països nòrdics; als moviments socials dels últims 1000 anys;  al cinema;  a vestits de totes les èpoques; a estris de tota mena; a costums i festes; a la fotografia i una especial: L'Abba Exhibition, amb música, fotos, roba i instruments del popular conjunt suec.
Després de dinar en el restaurant del mateix museu anem a veure el Museu d'Art Modern, el d'Arquitectura i el d'escultures modernes i mecanismes varis a l'aire lliure que està a l'altre illa. Després tornem al centre on seguim passejant i badant. Al anar a agafar el metro per tornar al càmping ens adonem que tenim esgotat el bitllet multi-viatge i ens fan pagar un bitllet individual. Ens costa, cada bitllet, 32 korones, que eren 640 pessetes de l'època -any 2000- Aleshores, a Barcelona el bitllet senzill costava 155 pessetes. Arribem al càmping en mig d'un fort xàfec. A pesar de tot, ens posem a planificar el viatge a Oslo.