diumenge, 6 de setembre del 2015

NEW YORK CITY

Familiars, amics i coneguts meus que han visitat aquesta ciutat, m’havien comentat que és un destí turístic molt recomanable.

Aquest any, ha pogut ser, i hem anat un total de sis persones, a passar-hi vuit dies.

Les imatges de New York, sense haver-hi estat, les tenim tots al cap: El cinema, sobretot, ens l’ha ensenyat des de tots els angles i la literatura també ens ha recreat els ambients dels seus barris.

En aquest post, doncs, a més de les imatges que es recullen en el vídeo que recopila les fotos que vaig fer, destacaré una sèrie d’aspectes que potser serán d’utilitat als qui vulguin anar-hi un dia.

Sobre el vol: La meva experiència amb la Companyia Delta Airlines ha estat molt bona. Atenció, comoditat i càtering. Té vols directes des de Barcelona, que en un màxim de vuit hores ens deixen a l’Aeroport JFK de NYC.

Clicant sobre qualsevol foto, la veureu ampliada.

Els bitllets de l’avió sigui per internet o a través d’una agència de viatges es poden aconseguir a un preu bastant raonable si es demanen amb la màxima anticipació possible a la data del viatge.

Sobre el desplaçament des de l’aeroport al centre de la ciutat: hi ha un “Air tren” que té parada a totes les terminals del JFK i ens deixa a una estació de Metro (Jamaica) que ens permetrà arribar al nostre destí. Tot plegat per un cost de 8 $ per persona.

Sobre l’allotjament: Per més de quatre persones, és interessant llogar un apartament a través d’internet. Si pot ser cèntric millor (al Mitdown per exemple). Permet organitzar-te els àpats al teu gust, és molt més còmode que l’habitació d’un hotel, i vius l’experiència d’anar a comprar a les botigues del barri com un novaiorquès qualsevol. L’estalvi, sobretot en el capítol dels menjars és notable. Dinar o sopar als restaurants és molt car i els fast-food no semblen aconsellables per utilitzar-los cada dia durant una setmana.

Sobre com moures: A peu i sobre tot amb metro. Les distàncies son molt grans. Es interessant comprar el primer dia a qualsevol estació de metro una tarjeta per a 7 dies, que sense límit de viatges val per agafar també els busos i el telefèric que porta a la Roosevelt Island. Val 32 dòlars.

Com organitzar les visites: A partir d’una bona guia sobre la ciutat (n'hi ha moltes a les llibreries grans de Barcelona) i d’un mapa de la xarxa de metro que haureu de demanar a la taquilla d’alguna estació, podeu muntar un pla d’acció pels dies que tingueu.

De la nostra experiencia us puc explicar el següent:

Si s’arriba a migdia, després d'haver estat segut tantes hores, ve de gust caminar una mica. Voltar pel barri on estem allotjats i visitar alguna cosa interessant que no estigui massa lluny.

A cinc minuts de l’apartament teníem Times Square, que vam trepitjar de nit, quan les dotzenes de pantalles y cartells lluminosos enlluernen els milers de persones que s’hi apleguen.

L'endemà: gran caminada d’uns 9 kms. des de l’apartament fins travessar el Pont de Brooklin, tot baixant per la cinquena avinguda, veient gratacels famosos, botigues luxoses, carrets de salsitxes, centenars de taxis grocs, camions immensos i soroll de clàxons. Abans d’arribar al barri de Chinatown, en una plaça, un mercat de fruites i verdures al més pur estil mediterrani. Sorpresa!.

Nova York fa olor de bocata de frankfurt, però en un moment donat aquesta flaire es pot barrejar amb la d'un perfum de categoria que porta una sofisticada senyora o senyoreta que passa pel costat nostre.
La tornada amb metro.

Cap el vespre una caminada d'una hora entre anar i tornar fins el Rockefeller Centre i la Catedral de Saint Patrik (molt a prop les dues coses).

El tercer dia: visita al Central Park sud. És molt gran i el vam visitar en dues tongades. Avui la mitat sud. En aquesta zona està l'espai dedicat a John Lennon, al que van assassinar a poca distància. Un mosaic amb la paraula "Imagine" al centre; uns bancs al voltant i molts "pelegrins".

D'allà, a la Zona Zero, és a dir on hi havia les torres bessones. Ara a més d'un gratacel espectacular i dues grans piscines commemoratives envoltades amb el nom de les víctimes del World Trade Centre hi ha un museu dedicat als fets (S-11 Memorial)

Després de dinar, visita a la Grand Station Central amb el seu gran i vistós vestíbul i un sofisticat mercat de queviures d'arreu del món.

A la nit, vam pujar amb un ascensor ultraràpid a les terrasses de l'edifici principal del Rockefeller Centre. L'espectacle de la ciutat il·luminada en una panoràmica aèria de 360 graus és extraordinària. La llum deu ser barata a Nova York. Tots els edificis amb les llums enceses. Bonic però...ai! el medi ambient.

El quart dia al matí, visita a l'estàtua de la Llibertat. Vam agafar un ferri gratuït que porta a l'illa d'Staten. El viatge dura uns 20 minuts i les vistes sobre Manhattan i la pròpia estàtua son molt boniques. D'allà, i després de passejar per Battery Park, d'on surten els ferris, al barri financer: Wall Street, la Borsa i la moguda dels empleats dels bancs i asseguradores anant pel carrer parlant pel mòbil i amb un tuperware amb el dinar a la mà.

A la tarda visita al MOMA (Museu d'Art Modern). Un Museu sensacional, que requereix vàries jornades per veure'l sencer. Cal triar aquelles sales o artistes que ens interessin abans d'entrar i anar- hi directament, si nomeş es tenen tres o quatre hores per fer la visita.

El cinquè dia, dissabte, vam fer una visita a la part monumental de Washington. Vam anar-hi amb un cotxe de lloguer. Hi ha 352kms. per autopista. Tràfic intens però tranquil. La velocitat màxima està entorn dels 100 kms/h.

A part de la Casa Blanca, i els Monuments a Washington i a Lincoln, els Memorials de la II Guerra Mundial i a la del Vietnam dedicada als soldats nord-americans morts, vam fer una visita ràpida al barri de Georgetown. Tot cases unifamiliars baixes, amb molt d'estil. Pel que vam apreciar en aquesta visita llampec, el nivell econòmic dels capitalins és alt o molt alt.
L'arribada a les 11 de la nit a NY va ser per filmar-la Els carrers anaven de gom a gom: cotxes particulars, taxis, bicicletes, etc... la febre del saturday night!.

El sisè dia, diumenge, vam anar a una església evangèlica del barri de Harlem. Vam entrar-hi a l'atzar. De fet n'hi ha moltíssimes. La gent d'allà que hi va es posa els seus millors vestits. La cerimònia és molt participativa i cal destacar els que ho fan cantant cançons Gospel. Va coincidir una celebració dels 40 anys de matrimoni d'una parella de la parròquia. La seva família els van agombolar i es van passar fotos de la seva vida d'ençà que eren joves. Una experiència força interessant.

Després vam anar a la Roosevelt Island al East River que s'hi va amb un telefèric que val la pena també perquè passa a mitja alçada dels gratacels i al costat d'uns dels ponts més emblemàtics de la ciutat.

Al vespre Broadway. A les taquilles de Times Square venen entrades amb descomptes importants pel mateix dia, per una gran quantitat d'espectacles que s'ofereixen a molts teatres que hi ha a la zona.
Vam triar l'obra "Chicago" que feien al teatre Ambassadors.

Al setè dia, dilluns: visita al Metropolitan Museum. Una meravella en tots els sentits. Mostres d'art de totes les civilitzacions i de totes les èpoques. De dimensions impressionants (el museu més gran d'Occident) També calen vàries jornades per contemplar-ho tot amb una mica de calma. Triant i en unes quatre hores, però, ens vam fer una bona idea.

Sortint, visita a la part nord del Central Park on hi ha l'estany gran i els passejos més característics.
A la tarda, visita als Cloisters. Va amb l'entrada del Metropòlitan. Està lluny (a l'extrem nord de Manhattan, al barri de Harlem, Una col·lecció de claustres i objectes romànics i gòtics, procedents de mitja Europa. Destaca el claustre de Sant Miquel de Cuixà. Tot portat pedra a pedra des del seu origen a NY i pagat amb dòlars americans.

Al vespre, un espectacle molt vistós. La posta de sol des de sota del pont de Brooklin. Des d'un punt determinat on s'hi apleguen moltes persones per admirar la silueta de Manhattan en aquest moment màgic del dia.

Vuitè dia i últim, dimarts. L'avió sortia a quarts de vuit del vespre. Al matí vam aprofitar per caminar per Chinatown (la Xina en petit) Tot molt autèntic. Uns 350.000 xinesos viuen i treballen tal com ho farien al seu país. Després Litlle Italy amb les seves trattories i pizzeries. En una d'elles vam fer l'últim dinar del viatge.

Després a buscar les maletes, metro i aeroport. L'avió va aterrar a Barcelona a les 10 h del matí de dimecres.
Vídeo New York:

Vídeo Washington:

1. Trobo estupendo, concís i il.lustrador el teu reportatge sobre el viatge. Tant que ja no cal que hi vagi (és broma). Veig que vàreu aprofitar bé la setmana i que esteu satisfets, com diu tothom que fa el viatge. Felicitats.